czwartek, 30 marca 2017

Badania rynku farmaceutycznego – na czym polegają?


Każdy przedsiębiorca działający w ramach branży medical market research powinien poważnie zastanowić się nad kwestią tego, aby zlecić zewnętrznej firmie realizację badania rynku farmaceutycznego. Pomiary takie pozwalają znacząco zwiększyć szansę na to, aby wydatki ponoszone na reklamę leków czy innych produktów medycznych faktycznie się zwróciły. Co konkretnie można zatem zbadać, a także na jakie elementy zwracać uwagę przed zleceniem agencji wykonania projektu? Tego zdołasz dowiedzieć się dzięki uważnej treści niniejszego artykułu.

Obszary badań rynku medycznego

Pierwszym krokiem jaki warto wykonać jest zastanowienie się nad kwestią tego, co tak naprawdę zamierzamy badać. Przede wszystkim badania dla farmacji mogą dotyczyć następujących obszarów:

- Leki i produkty medyczne;
- Opakowania leków lub suplementów;
- Badania opinii pacjentów;
- Badania decydentów (farmaceuci, lekarze, pielęgniarki);
- Pomiary jakości pracy przedstawicieli medycznych;
- Badania wizerunku marek leków OTC i rX;
- Weryfikacja stopnia zapamiętywania przekazu reklamowego;
- Analizy haseł reklamowych;
- Badania doświadczeń pacjentów w ramach stosowania leków;
- Identyfikacja skutków ubocznych po zażyciu określonych środków leczniczych;
- Skłonność do polecania produktów;
- Badania obserwacyjne;
- Badania kliniczne nieinterwencyjne.

Jak prowadzi się pomiary medical market research?

Badania marketingowe dla farmacji prowadzone są z wykorzystaniem zarówno technik jakościowej, jak i ilościowej analizy. Uczestnikami pomiarów badawczych mogą być jednocześnie pacjenci (w tym użytkownicy wskazanych marek leków), jak i farmaceuci oraz lekarze. W ramach badań jakościowych stosowane są zazwyczaj indywidualne wywiady (IDI) o charakterze pogłębionym oraz fokusy (badania FGI). W każdym przypadku  przed rozpoczęciem pomiarów konieczne jest przygotowanie scenariusza, który zawierać będzie listę zagadnień, które zostaną poruszone w trakcie badania. Moderator będzie następnie musiał tak pokierować dyskusją, aby możliwe było pozyskanie wyłącznie obiektywnych, a tym samym wiarygodnych informacji.

Ilościowe badania rynku medycznego

Badania rynku i opinii dla farmacji mogą być także realizowane z użyciem technik ilościowych. W tym zakresie najlepiej sprawdzają się techniki zakładające wykorzystanie nowoczesnych technologii IT. Można chociażby przeprowadzić sondaż online, kierując ankietę elektroniczną za pośrednictwem internetowego panelu konsumenckiego. Alternatywą dla badań sondażowych tego rodzaju są wywiady terenowe CAPI. Wówczas pomiary prowadzone są ze wsparciem przeszkolonych ankieterów, którzy odpowiadają na pytania respondentów w trakcie obsługi aplikacji mobilnej na smartfonie. Należy przy tym zdawać sobie sprawę przede wszystkim z kwestii tego, iż ostateczny wybór technik badawczych powinien zostać uzależniony od możliwości respondentów (m.in. ze względu na wiek oraz umiejętność obsługi komputera).

Nie czekaj – już teraz zleć badanie

Warto zatem tak szybko jak to możliwe podjąć decyzję o rozpoczęciu realizacji projektu badawczego pharma market research. Tym samym możliwe staje się osiągniecie wielu korzyści biznesowych, w tym zwłaszcza usprawnienie działań podejmowanych w ramach kampanii reklamowej. 

1 komentarz: