![]() |
Każdy
przedsiębiorca działający w ramach branży medical
market research powinien poważnie zastanowić się nad kwestią tego, aby
zlecić zewnętrznej firmie realizację badania rynku farmaceutycznego. Pomiary takie pozwalają znacząco zwiększyć szansę
na to, aby wydatki ponoszone na reklamę leków czy innych produktów medycznych faktycznie
się zwróciły. Co konkretnie można zatem zbadać, a także na jakie elementy
zwracać uwagę przed zleceniem agencji wykonania projektu? Tego zdołasz
dowiedzieć się dzięki uważnej treści niniejszego artykułu.
Obszary badań rynku medycznego
Pierwszym
krokiem jaki warto wykonać jest zastanowienie się nad kwestią tego, co tak
naprawdę zamierzamy badać. Przede wszystkim badania dla farmacji mogą dotyczyć następujących
obszarów:
- Leki i produkty medyczne;
- Opakowania leków lub suplementów;
- Badania opinii pacjentów;
- Badania decydentów (farmaceuci, lekarze, pielęgniarki);
- Pomiary jakości pracy przedstawicieli medycznych;
- Badania wizerunku marek leków OTC i rX;
- Weryfikacja stopnia zapamiętywania przekazu reklamowego;
- Analizy haseł reklamowych;
- Badania doświadczeń pacjentów w ramach stosowania leków;
- Identyfikacja skutków ubocznych po zażyciu określonych środków
leczniczych;
- Skłonność do polecania produktów;
- Badania obserwacyjne;
- Badania kliniczne nieinterwencyjne.
Jak prowadzi się pomiary medical market research?
Badania marketingowe dla farmacji
prowadzone są z wykorzystaniem zarówno technik jakościowej, jak i ilościowej
analizy. Uczestnikami pomiarów badawczych mogą być jednocześnie pacjenci (w tym
użytkownicy wskazanych marek leków), jak i farmaceuci oraz lekarze. W ramach
badań jakościowych stosowane są zazwyczaj indywidualne wywiady (IDI) o charakterze
pogłębionym oraz fokusy (badania FGI). W każdym przypadku przed rozpoczęciem pomiarów konieczne jest
przygotowanie scenariusza, który zawierać będzie listę zagadnień, które zostaną
poruszone w trakcie badania. Moderator będzie następnie musiał tak pokierować
dyskusją, aby możliwe było pozyskanie wyłącznie obiektywnych, a tym samym
wiarygodnych informacji.
Ilościowe badania rynku medycznego
Badania rynku i opinii dla farmacji mogą być także realizowane z
użyciem technik ilościowych. W tym zakresie najlepiej sprawdzają się techniki
zakładające wykorzystanie nowoczesnych technologii IT. Można chociażby
przeprowadzić sondaż online, kierując ankietę elektroniczną za pośrednictwem
internetowego panelu konsumenckiego. Alternatywą dla badań sondażowych tego
rodzaju są wywiady terenowe CAPI. Wówczas pomiary prowadzone są ze wsparciem
przeszkolonych ankieterów, którzy odpowiadają na pytania respondentów w trakcie
obsługi aplikacji mobilnej na smartfonie. Należy przy tym zdawać sobie sprawę
przede wszystkim z kwestii tego, iż ostateczny wybór technik badawczych
powinien zostać uzależniony od możliwości respondentów (m.in. ze względu na
wiek oraz umiejętność obsługi komputera).
Nie czekaj – już teraz zleć badanie
Warto zatem tak szybko jak to
możliwe podjąć decyzję o rozpoczęciu realizacji projektu badawczego pharma market research. Tym samym
możliwe staje się osiągniecie wielu korzyści biznesowych, w tym zwłaszcza
usprawnienie działań podejmowanych w ramach kampanii reklamowej.
Nietolerancja pokarmowa
OdpowiedzUsuń